edamame (bis)

Na een lange zoektocht heb ik eindelijk sojabonen gevonden. Ik ben gewoon bij de Japanse restaurants op de menukaart gaan kijken of er iets met sojabonen opstond en ben er dan binnengestapt en heb een zak diepvriesbonen van hen overgekocht.

Waarom zijn Mr. Zusjesenzo en ik nu eigenlijk zo bezeten van die sojabonen? Het is allemaal de schuld van ons tripje naar Londen. Daar belandden we toevallig in het prachtige Hampstead. We vielen er van de ene “Wauw” in de andere, zo schoon was het daar en alles bleek er mee te zitten. De zon scheen (af en toe toch), de kinderen waren “redelijk” voorbeeldig en we vonden een fantastisch plekje om te eten. We installeerden ons, de kinderen kregen gerief om te tekenen (wij content) en dan komt er ineens toch wel Jamie Oliver en Jools binnen! Place to be dus, de Giraffe in Londen. Wij konden niet kiezen tussen de voorgerechtjes en de supervriendelijke serveerster stelde ons “edamame” voor. Ze kon niet precies uitleggen wat het was, maar we zouden het ons niet beklagen. “Trust me”, zei ze.
Heerlijke gewokte sojabonen dus, met een zoet sausje. De bonen hebben nog een peul en je zuigt gewoon de binnenste boontjes eruit en de peul gooi je weg. Letterlijk om je vingers bij af te likken.

Het recept vond ik in het kookboek dat ik vorig jaar won bij de nog altijd door iedereen ontzettend hard gemiste anna. Anna, als je dit leest: jouw boek heeft hier al heel goed dienst gedaan!

Nodig voor 4 personen (ik heb het recept lichtjes aangepast):

400 g sojabonen in de peul, uit de diepvries
2 eetlepels zoete sojasaus
2 eetlepels rijstazijn (mirin)
1 eetlepel zoete chilisaus

De bonen 2 minuten koken in water, spoelen met koud water en laten uitlekken (ik probeer het volgende keer ook eens te wokken zonder de bonen voor te koken, want de peultjes waren misschien net iets te zacht nu).
Alle ingrediënten voor de saus mengen en samen met de bonen in de wok. De bonen in enkele minuten gaarwokken. In een kommetje doen, met de saus uit de wok overgieten en een beetje grof zeezout erover strooien.

UPDATE: Gewoon gaar wokken, zonder eerst voor te koken, is beter.

11 thoughts on “edamame (bis)

    • @Miss Puntkomma: Ik ben daar vorige week gaan kijken, maar ze hebben alleen de boontjes zonder peul. Wel raar dat die mét peul bijna niet te vinden is. Allez ja, waarschijnlijk wel in Antwerpen en Brussel en Gent enzo, maar ik heb geen zin om tot ginder te rijden voor alleen een pak bonen.

  1. hahaha, gij hebt da gewoon overgekocht van een restaurant of wa? Grappig 🙂

    ziet er wel lekker uit.

    En gij vertelt nu pas dat ge ginder getafeld hebt met Jamie Oliver of wa? Ge hebt een blog en zo’n straffe verhalen komen er pas weken later uit…tsssss

  2. gij zijt toch ook geen gewoon zenne. Effe ne zak bonen gaan overkopen in een restaurant. Als die mensen een blog hebben, dan staat dit er ook op denk ik 🙂

    allee, ge hebt ze dan toch gevonden.

  3. Bij mijn volgende bezoek aan de Sun Wah zal ik eens kijken of ze hele edamame bonen hebben. Als ze er hebben, dan geef ik die mee aan Zoon1 op zondagavond, als hij naar zijn kot trekt, dan brengt hij die wel even. Deal?

Geef een reactie

