de potloodgreep

De foto uit de vorige post van onze jongste dochter die haar huiswerk maakt, postte ik ook op facebook. Ik was mij van geen kwaad bewust eigenlijk, ik was gewoon heel erg fier op mijn kleinste meid dat ze zo flink haar huiswerk maakte en wilde vooral een foto van haar schattige mollige handjes die zo geconcentreerd de “oo” probeerden te schrijven.

Een beetje later kreeg ik een heleboel mailtjes van mensen die de foto gezien hadden en me waarschuwden voor een verkeerde potloodgreep. Hele voorzichtige mailtjes, uit schrik mij te kwetsen met die opmerking. Maar degenen die me mailden hoeven zich geen zorgen te maken, ik ben blij dat ze de moeite doen om mij hierover in te lichten want ik had er zelf geen flauw benul van. Ik ben eerder het type dat denkt: geen problemen zoeken waar er geen zijn, als er echte problemen zijn dan hoor ik het wel van de juf en anders lost het zichzelf wel op.

Maar toch was ik blij met de info. Ik keek nog eens welk soort potlood ze gebruikt had en dat bleek er eentje te zijn dat ze hier in de bak met balpennen gevonden had. Haar eigen potlood van op school is er eentje dat dikker is en 3 afgevlakte zijden heeft. Ik vroeg haar om nog iets te schrijven met haar potlood van school en toen kregen we dit:

Ik hoop dus dat die verkeerde greep van vanmiddag iets eenmaligs was. Maar ik heb er wel vertrouwen in (al is het maar omdat het kind nu al verdorie mooier schrijft dan haar moeder ;-)). Aan al degenen die me mailden: toch bedankt voor het melden, ik ga het een beetje in de gaten houden vanaf nu.

9 thoughts on “de potloodgreep

  1. Blijkbaar wordt dat er tegenwoordig ingestampt, die potloodgreep. Want hier in de derde kleuterklas kregen wij, ouders, als huiswerk mee, om daar goed op te letten thuis … En ja, GroteMan doet het ook nog soms verkeerd.

    • Ja, ik vond het zelf in het begin ook wel een beetje raar. Ik herinner mij niet dat daar bij ons in het eerste leerjaar ooit iets over gezegd werd en uiteindelijk houd ik mijn balpen nu toch ook normaal vast. Maar beter voorkomen dan genezen zeker? Er wat op letten kan nooit kwaad (al doe ik dat wel zonder er direct iets tegen haar over te zeggen).

  2. Ik heb onlangs nog gehoord bij ons op school dat het niet nodig zou zijn om een “verkeerde” potloodgreep af te leren, op voorwaarde dat de letters mooi en leesbaar zijn. Dus je ziet, er zijn zoals altijd verschillende meningen 🙂 Wel schattig trouwens, die mollige handjes!

    • ik ga het inderdaad zijn beloop laten .Ze heeft er totaal geen last van en volgens mij is er een grote kans dat ze dat uit zichzelf gaat corrigeren op den duur. En moest het niet zo zijn, dan kan ik er tegen dan nog altijd iets aan proberen te sturen. Maar zolang er geen probleem is, ga ik er niet aan sleutelen.

  3. Pingback: de potloodgreep: het vervolg « zusjesenzo

  4. Wauw, had ik nog nooit van gehoord, maar door dit te lezen:
    ik had er zéker ook een foute, aangezien ik mijn potlood-pen-balpen altijd mijn mijn rechterhand heb vastgehouden als iemand die links schrijft… waardoor ik dus noodgedwongen op élk (echt elk…) handgeschreven document vegen maak als ik er niet op let op mijn pen-balpen juist vast te houden…

    Hadden ze daar vroeger maar op gehamerd! 😉

Geef een reactie

